Friday 23 November 2012

Cinta dan Islam

    "Bro, ko tauk x, ada miak laki tok, muka nang bisak tapi awek dia..cun giler" sergah kawan ku..ahaks! aku just mampu tersenyum la dengan ape yg dia cakap tu.kita sering tersilap pandang, tersalah tefsir tentang apa itu cinta kan? kita kehairanan bila melihat kawan2 kita yang muka tak seberapa dapat awek yg bukan main dasyat cantik nya..ahahahaha nauzubillah..apa yg aku cakap nie..
    Aku pegang ayat nie " Sesungguh nya, Allah menciptakan kaum hawa itu dari rusuk nya Adam" kat situ jelas la sgt2..chemistry lelaki dan wanita nie memang la kuat. xkira camana rupa dia, bentuk badan dia dan apa pun physical attraction yang dia ada..kita tak boleyh la nak pertikaikan..jodoh itu Allah yang tentukan.
    Kenapa Islam mengharamkan istilah 'couple'? sebab ianya boleyh menjurus kepada kearah kemaksiatan, penzinaan dan sebagainya.
    "Takde lah, aku ngan awek aku takde pun sentuh2" ujar kawan ku..ya memang benar tidak ada sentuh2 tapi kemaksiatan tu bukan dengan sentuhan je tau. once kita dah trima seseorang itu sebagai awek or balak kite..start la ada satu perasaan 'memiliki' dalam diri kita..itu fitrah...dan bermula lah ber sms..dan sms pulak benda yg menjurus kepada runtuhnya iman kita..bila iman dah runtuh..mula la berjumpa, dan bila dah berjumpa..mula lah berpegangan..kerana sifat 'memiliki' tu..
    Jadi, kalau ikhlas inginkan seseorang, naaaa...p anta tunang, suruh parents p bincang..kan lebih beradab..tapi tunang pulak bukan lesen untuk kita berpegangan,tengok la betapa islam memartabatkan maruah seseorang wanita..jadi,cinta dalam islam bila cinta itu berlandaskan syarak islam..cari la org yang mengabdikan cinta nya kepada Allah dahulu..insyaallah~~
Ok2 kita akhiri dulu wat masa nie..insyaallah, kita sambung lagi di lembaran akan datang.. salam ukhwah sahabat :)
   

1 comment: